Studienplan
Module
ECTS-Punkte pro Semester
Foundations
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 4.5
- 4.5
- -
- -
Modul: Foundations of Interactive Media
Grundlagen der Mensch-Maschine Interaktion.
Human-Computer Interaction
Semester | 1 |
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Typ | Pflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
This course is about designing technologies that bring people joy, rather than frustration. You will work in pairs of two on an interaction design project that is supported by lectures, workshops, and discussions. You will learn several techniques for rapidly prototyping and evaluating these interfaces. You will learn how to conduct fieldwork with people to help you getting design ideas, how to make low-fidelity mockups, and how to use these designs to get feedback. You will learn principles of perception and cognition that inform effective interaction design. Finally, you will learn how to perform and analyze controlled experiments. |
Artificial Intelligence
Semester | 2 |
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Typ | Pflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
This course will provide an understanding of the fundamental concepts underlying modern intelligent systems. Topics covered will include intelligent agent design, informed and uninformed search algorithms, methods for solving constraint satisfaction problems, searching in game situations, planning algorithms, knowledge representation and inference using logic and probability theory, and Bayesian networks and Markov chains. |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 4.5
- 4.5
- -
- -
Modul: Systems Design
Ziel dieses Moduls ist es, speziell auf interaktive Medien abgestimmte Themenbereiche des Softwaredesigns und der Softwaresystementwicklung, deren Grundlagen und die dahinter stehenden Denkmuster in Theorie und Praxis zu vermitteln.
Software Design Methods
Semester | 1 |
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Typ | Pflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Modern Software Architectures and Methods of System Design, Modeling- and Design-Patterns, Development Environments, Test-cases, Use-cases, Performance vs. Elegance. |
Networked/Distributed Systems
Semester | 2 |
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Typ | Pflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Tasks, Threads, Thread-Synchronization, Interprocess-Communication, Signals, Pipes, FIFO, Message-Queues, Shared-Memory, OSI-Model, ICMP, TCP, UDP, Sockets, Server-Client Architectures, Multiplexed-IO, Asynchronous-IO, SUN-RPC, SUN-RMI, Object Serialization. |
Interactive Systems
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 6
- -
- -
- -
Modul: Computer Graphics
Vermittlung fortgeschrittener Techniken der Computergrafik.
Advanced Computer Graphics
Semester | 1 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Students will learn the fundamental concepts of advanced computer graphics techniques. Topics include introduction in GPU programming, advanced shading and texturing techniques (e.g. parallax bump-mapping), photo-realistic (e.g. fire, smoke, skin shader) and non-photorealistic rendering (e.g. hatching, painterly renderer) techniques, shadow generation (shadow volumes, shadow mapping). Real-time rendering techniques (e.g. LOD, culling). |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- 6
- -
- -
Modul: Computational Perception
Einführung in Basistechniken der Mustererkennung und Computer Vision als Grundlage für die Realisierung interaktiver Anwendungen.
Computer Vision
Semester | 2 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Introduction to fundamental techniques in computer vision. Localization and classification of 2D objects, shape descriptions, image matching, color and texture analysis, segmentation, invariant features, curve fitting, motion detection, optical flow, feature detection and tracking, 3D geometry, camera calibration, scene and object reconstruction, self-localization, object recognition. Analysis and implementation of standard methods. |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- -
- 9
- -
Modul: Interactive Systems Design
In diesem Modul wird vertiefend auf alternative Interfaces sowie die Planung und Umsetzung von interaktiven Applikationen und Installationen eingegangen.
Interactive and Collaborative Environments
Semester | 3 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Interaction of humans with complex systems often takes place within the broader context of a collaborative setting. Thus, there is an increasing trend for the design of these systems to incorporate and support group interactions. Emphasis will be on studying collaboration from an interdisciplinary perspective and deriving system design criteria. Topics will include group theories, collaboration requirements (including communication, coordination, team awareness), design and implementation of several prototypes based on interactive displays, quantitative and qualitative research methods, including laboratory studies, surveys, ethnographic research methods, and collaboration technologies. |
Speech/Auditory Interfaces
Semester | 3 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Analyses, Interpretation and Syntheses of Speech, Interactive Speech Systems, Voice Portal, Speech-XML, Linguistics, Grammar |
Games
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 6
- -
- -
- -
Modul: Game Development 1
Ziel dieses Moduls ist, einen umfassenden Überblick in der Entwicklung von Computerspielen zu vermitteln ohne Berücksichtigung von Netzwerkspielen.
Game Architecture
Semester | 1 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Computer game genres, general software architecture of games and interactive applications, software design patterns, architectural patterns, related algorithms and data structures, representation of entities and states, real-time processing of events, game physics, game specific artificial intelligence, architecture and integration of middle ware components like physics, graphics, sound, logic and artificial intelligence, quality assurance in game development, performance considerations. |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- 6
- -
- -
Modul: Game Development 2
Ziel dieses Moduls ist die Vermittlung des komplexen Workflows, der zur konkreten Realisierung von Computerspielen erforderlich ist. Besondere Berücksichtigung finden hierbei 3D-Multiplayer- und Netzwerkspiele. Dieses Modul ist auch gestalterisch orientierten Game-Entwicklern zugänglich.
Game Production
Semester | 2 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Game production workflow, asset integration, implementation of game-AI and 3D-physics simulation, special considerations for network games, sound and sound-effects in games, integration of mid-dleware APIs, scripting and data driven game development, software project management, software testing. |
Hypermedia
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 6
- -
- -
- -
Modul: Hypermedia 1
Ziel dieses Moduls ist das Erlangen eines profunden Verständnisses der Prinzipien moderner Architekturen von Hypermedia-Applikationen mit Schwerpunkt auf serverseitigen Applikationsschichten mit Java-basierten Frameworks. Die Studierenden sollen in die Lage versetzt werden, selbst aus der Vielzahl existierender und neu entstehender Tools die für den jeweiligen Anwendungszweck geeignetsten auszuwählen und richtig einzusetzen.
Hypermedia Frameworks
Semester | 1 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Enterprise Java APIs (Servlets, JSP), Spring-Framework, Persistence Frameworks (Spring JDBC Template, MyBatis, Hibernate, JPA), Web Frameworks (Spring WebMVC, JSF), Tools/Methods for JEE Development (Maven, Jenkins). |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- 6
- 4.5
- -
Modul: Hypermedia 2
Ziel dieses Moduls ist einerseits die Vermittlung der technischen Grundlagen moderner interaktiver und semantisch angereicherter Hypermedia-Applikationen und Dienste (etwa REST APIs). Es werden Technologien abseits der Java Enterprise Edition behandelt. Andererseits werden grundlegende und fortgeschrittene Techniken text-basierter Informationssysteme behandelt, wie etwa effiziente Indizierung von Text, boolsche und Vektor-Raum basierte Auffindungsmodelle, Funktionsweise von Suchmaschinen im Web und deren Algorithmen.
Rich Internet Applications
Semester | 2 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
WebApps & REST-APIs with (RAD-)frameworks like Ruby on Rails, Spring Boot Reactive WebApps with Scala & Play Framework. |
Semantic Online Services and Applications
Semester | 3 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Informationsarchitekturen, Smart search technologies, Web-APIs (Google, YouTube, eBay, Amazon etc.) und deren Nutzung für Mashups, Datenanalyse und -klassifikation (Data Mining), Anwendungen (z. B. individualisierte Empfehlungssysteme, Dokumentenklassifizierung und Filterung), Web Communities (Applikationsintegration und Schnittstellen), dynamische Navigationskonzepte (Tagging). |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- -
- 9
- -
Modul: Interactive Media Applications
Vertiefende Themen im Bereich Interactive Media
Real-Time Audio/Video Processing
Semester | 3 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Implementation of interactive media applications using modern real-time APIs for audio and video (Microsoft DirectShow, Microsoft Media Foundation, xine, GStreamer, Apple Quicktime). Media frameworks fundamentals and architecture, filter graphs, filters (data sink, data source, audio and video effects, codecs, demultiplexer, multiplexer), container formats, media formats, synchronization of media, transcoding, streaming, real-time signal processing. Implementation of real-time processing tasks on GPU hardware (CUDA, OpenCL). |
Special Topic in Interactive Media
Semester | 3 |
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Typ | Wahlpflicht / Integrierte Lehrveranstaltung |
ECTS | 4,5 |
Prüfungsart | Mündliche oder Schriftliche Prüfung |
Varying selection of current topics in Interactive Media such as: • information visualization, • high-performance online applications (high-load databases systems, partitionable / scalable / manageable server applications). • digital terrain modelling, • multiplayer online games, • etc. |
Projekte
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- 9
- -
- -
- -
Modul: Project 1
Projekte sollen einerseits die praktische Auseinandersetzung anhand konkreter Aufgabenstellungen ermöglichen, andererseits die individuelle Vertiefung über die Inhalte von Lehrveranstaltungen hinaus fördern, wobei im Masterstudium ein zunehmend selbstständiger und auch "wissenschaftlicher" Arbeitsstil erwartet wird.
Project 1
Semester | 1 |
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Typ | Pflicht / Projekt |
ECTS | 9 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
Guided project work on topics provided by faculty members or proposed by the student. Working in teams (of size 2–4) is encouraged to foster project management and team collaboration skills. Each project is coached by at least one faculty member. |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- 9
- -
- -
Modul: Project 2
Projekte sollen einerseits die praktische Auseinandersetzung anhand konkreter Aufgabenstellungen ermöglichen, andererseits die individuelle Vertiefung über die Inhalte von Lehrveranstaltungen hinaus fördern, wobei im Masterstudium ein zunehmend selbstständiger und auch "wissenschaftlicher" Arbeitsstil erwartet wird.
Project 2
Semester | 2 |
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Typ | Pflicht / Projekt |
ECTS | 9 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
Guided project work on topics provided by faculty members or proposed by the student. Working in teams (of size 2–4) is encouraged to foster project management and team collaboration skills. Each project is coached by at least one faculty member. |
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- -
- 16.5
- -
Modul: Thesis Project
Praktisches Projekt zur Diplomarbeit, Anleitung zum wissenschaftlichen Arbeiten
Research Seminar
Semester | 3 |
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Typ | Pflicht / Seminar |
ECTS | 2 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
Introduction and practice of scientific research. Philosophy, rules and conventions of scientific work in science and engineering. Scientific analysis and argumentation, research, clear presentation of complex phenomena, design of experiments, levels of description, scientific language, use of formal descriptions, mathematical notation, falsification and verification. Forms of publications, use of scientific literature, common rules of publishing. Students are required to conduct and present (both written and orally) a solid literature review on a specific topic summarizing the state of the art in that area. The result should be a publishable report similar to a professional conference paper, both in content and formal quality. |
Thesis Project 1
Semester | 3 |
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Typ | Pflicht / Projekt |
ECTS | 14,5 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
The project in the 3rd Semester is explicitly dedicated to the practical part of the Master thesis. The coarse aim and scope of the thesis should be clear at the beginning of this semester based on a well worked-out initial proposal. This project should provide sufficient time for orientation and additional research to refine the topic and for implementing the practical part of the thesis. In most cases this project is performed individually (exceptions are possible) and coached by the final thesis advisor. |
Masterarbeit
- 1
- 2
- 3
- 4
- Semester
- 1
- 2
- 3
- 4
- ECTS
- -
- -
- -
- 30
Modul: Thesis
Durchführung und Abschluss des Diplomprojekts und Anfertigung der Diplomschrift, begleitet durch das zugehörige Seminar. Dieses Modul zielt vorwiegend auf die eigenständige Arbeit am Diplomthema und der Kommunikation der Ergebnisse der Diplomarbeit ab.
Master's Thesis
Semester | 4 |
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Typ | Pflicht / Masterarbeit |
ECTS | 21 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
Thesis research and Master thesis. Every thesis is coached individually by a faculty member with regular obligatory meetings. |
Thesis Project 2
Semester | 4 |
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Typ | Pflicht / Projekt |
ECTS | 6 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
Completion of the Thesis Project (practical part of the thesis). |
Thesis Seminar
Semester | 4 |
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Typ | Pflicht / Seminar |
ECTS | 3 |
Prüfungsart | Immanente Beurteilung |
The purpose of this seminar is to present and discuss thesis-relevant issues in a larger group in regular sessions, exchange ideas, practice active and passive criticism and to prepare for the final thesis defense. |